Historie in de klas

Geschiedenis in het basisonderwijs

Met mijn projecten van ‘Historie in de klas’ geef ik leerlingen van groep 7 & 8 op een leuke en actieve manier de benodigde skills voor het vak geschiedenis in het Voortgezet Onderwijs.

De projecten zijn op dagdelen in te zetten. De grootte van het project hangt af van de wensen van de basisschool. Dit kan variëren van een introductie les geschiedenis van een dagdeel, tot een project van meerdere dagdelen over een specifiek tijdvak of onderwerp, of het inzetten van een volledige dag. Dit kan een onderwerp zijn uit een van de tijdvakken, maar dit kan ook te maken hebben met omgevingsonderwijs, cultureel erfgoed, de dagelijkse actualiteit of een combinatie hiervan.

Bij mijn brugklassen in het voortgezet onderwijs merk ik dat er veel niveauverschil is bij leerlingen en dat het per school verschilt hoeveel tijd er aan geschiedenis wordt besteed. Ook merkte ik verschil in verwachtingen: wat ik verwachte dat leerlingen wisten in klas 1 en wat leerlingen daadwerkelijk kennen en kunnen. 

Hoe de basisscholen geschiedenis aanbieden verschilt per leerkracht. Niet alle leerkrachten hebben tijd en ruimte om een mooie geschiedenisles in elkaar te zetten. Terwijl deze doelgroep zich daarvoor wel uitstekend leent.

Wat ik aanbied: Enthousiasme en interesse opwekken bij leerlingen, een andere kijk op de wereld om hun heen, het verleden combineren met het heden en/of een andere kijk op hun omgeving bieden.

Het kan ook een invulling op het leerkrachten tekort in het basisonderwijs zijn omdat ik voor hele dagen kan worden ingezet.